środa, 15 lutego 2017

Jeśli narzekasz na ból kręgosłupa...


Kręgosłup to najbardziej obciążona część ciała kobiet w ciąży i młodych mam. W ciąży powiększający się brzuszek powoduje wyginanie się odcinka lędźwiowego do przodu i jest sporym ciężarem dla kręgosłupa. Młode mamy natomiast karmiąc piersią i nosząc niemowlę na rękach mają tendencję do zamykania klatki piersiowej. Tak, jak już pisałam świetnym rozwiązaniem są zajęcia fitnessowe przeznaczone dla ciężarnych lub mam z maluszkami. Jednak nie tylko zajęcia będą chronić nasz kręgosłup, same musimy o to zadbać. Na szczęście możemy to robić w domu.

Zwykle na fitnessie skupiam się na poprawności wykonywania ćwiczeń i mocno koncentruję się, aby mieć właściwą postawę.Na pierwszym treningu z Natalką, która miała wtedy zaledwie 7 tygodni, trenerka uświadomiła mi pewną bardzo ważną rzecz. Widząc jak podnoszę Natalkę z maty i wstaję z zaokrąglonymi plecami i krzywymi nogami powiedziała nam wszystkim, że ćwiczenia, które wykonujemy na sali to ćwiczenia, które możemy przecież wykonywać przy codziennych czynnościach. Uświadomiła mi, że fitness to nie tylko mobilizacja i koncentracja w trakcie ćwiczeń, ale także na co dzień oraz, że warto zadbać o postawę także przy pielęgnacji i noszeniu maluszka w domu. Ewa pokazała konkretne przykłady, które teraz wykorzystuję i mój kręgosłup ma się dobrze. Pamiętanie o poprawnej postawie nie jest oczywiście takie proste, ja też czasem się zapominam i tez czasem miewam kryzysy, jednak gorąco zachęcam Was do tego, abyście w ciągu dnia myślały o swoich kręgosłupach i starały się koncentrować na pozycjach, jakie przyjmujecie. Poniżej kilka przykładów.

Podnoszenie dziecka z maty można wykonać za pomocą pozycji podobnej do  fitnessowego wykroku.
Pamiętając o prostych placach podnieś Maluszka, wysuń nogę do przodu, kolano zegnij pod kątem 90 stopni i następnie wstań, nie pochylając się do przodu.




Często nosząc Maluszka musisz podnieść coś z podłogi, dlaczego więc nie zrobić tego za pomocą Sumo Squatu? Rozstaw szeroko stopy i zrób przysiad, pamiętając o oczywiście o prostych placach i o tym, żeby kolana skierowane były na zewnątrz. Wiesz, że przy okazji skorzystają Twoje pośladki? Natalka uwielbia Sumo Squaty, ostatnio jest to dla niej świetna forma zabawy.
Chodząc po domu z Maluszkiem na rękach często podchodzę do ściany i  stojąc na ugiętych nogach, opieram się o nią całą powierzchnią pleców. Ściągam łopatki i prostuję kręgosłup, co jest przyjemne i relaksujące. Odchodząc od ściany staram się nie zmieniać położenia łopatek i nie zamykać klatki piersiowej.
Babki, które uprawiają sport wiedzą zapewne jak świetnym ćwiczeniem na plecy jest martwy ciąg. Tak więc przy odkładaniu Maluszka zrób to za pomocą tego właśnie ćwiczenia. Barki w dół, łopatki ściągnięte, tyłek do tyłu, lekko zgięte nogi i do dzieła. 

Na koniec jeszcze dodam, że wszystkie ćwiczenia i czynności, które robicie na zgiętych nogach i w przysiadach należy wykonywać tak, by kolana nie przekraczały linii stóp oraz przenosząc ciężar ciała na pięty. Warto też pomyśleć o brzuchu. Ja od drugiej klasy gimnazjum chodzę, tańczę, ćwiczę i biegam na tzw. wciągniętym brzuchu, czyli po prostu go napinając. Zawsze przywiązywałam do tego dużą wagę i lepiej się czułam, gdy wiedziałam, że moje ciało jest dzięki temu napięte, a ja mam nad nim świetną kontrolę. Wciągajcie zatem swoje brzuszki, bo one wtedy po prostu ładniej wyglądają, a Wam wyjdzie to przynajmniej na zdrowie. Jeśli nie jesteście przyzwyczajone do napinania brzucha skoncentrujcie się najpierw na dolnej jego części, czyli od pępka w dół.

Dbajcie zatem o swoje kręgosłupy i bądźcie świadome swojego ciała.  A zatem proste plecy, wciągnięte brzuchy, łopatki ściągnięte, cycki do przodu i jak to mawiała moja kumpela Marta Kokodżambo i do przodu!









1 komentarz:

  1. Święta prawda! 😍 Ale przy ścianie nie stałam a często się zapominam nosząc Aleksa :) od dzisiaj będę próbować!

    OdpowiedzUsuń